De toekomst ziet er voor Blom net zo zonnig uit als het weer van afgelopen zomer. Terwijl buiten de thermometer de dertig graden aantikt, leggen directeur Robert Appelboom en Nancy Blom in het kantoor aan Pier Afrika uit dat de stip op de horizon een groene stip is. Ze lichten toe dat Blom BV in 1953 is opgericht en daaraan zit sinds 2010 de poot Blom Green Development. Die entiteit richt zich op duurzaam transport over het water. Doel – uiteraard – is om het aantal transportbewegingen (lees vrachtwagenverkeer) in de binnenstad terug te brengen en daarmee de CO2-uitstoot. Blom voegt er zekerheidshalve aan toe dat op een dekschuit veel meer tonnage is mee te nemen dan met een vrachtwagen. Meer precies, één vaartje kan gelijk staan aan acht forse vrachtwagens.
Blom BV is al twaalf jaar bezig om de bedrijfsvoering te verduurzamen
Dat het bedrijf een elektrische duwboot en een elektrisch kraanponton rijker is, heeft volgens Blom alles te maken met de maatschappelijke verantwoordelijkheid. ‘Maar we zagen deze ontwikkeling aankomen. De investeringen zijn ook ingegeven om bedrijfseconomische redenen.’ Waarmee ze bedoelen dat het niet alleen maar vrijblijvendheid is. Appelboom verduidelijkt dat commerciële voer- en vaartuigen die zich in 2025 in het centrum ophouden, emissievrij moeten opereren. Vijf jaar later, in 2030, moet iedereen eraan geloven en mogen bijvoorbeeld ook particulieren niet meer met benzinemotoren door de grachten varen. Neemt allemaal niet weg dat Blom BV hierin vooroploopt. Zo liet het bedrijf al in 2012 een sleepboot ter water die op biodiesel vaart. ‘Dat doen heel veel bedrijven nog steeds niet, op biodiesel varen’, zegt Appelboom, ‘omdat het duurder is dan gewone diesel.’ Om daarna vast te stellen dat Blom BV al twaalf jaar bezig is om de bedrijfsvoering te verduurzamen.
Werkbootje
Een mooi project waarbinnen de duwboot al kon excelleren, was de ‘Reis van de slimme steen’ waarin Provincie Noord-Holland een rol speelt. Inzet ervan is om met slimme oplossingen, zoals het realtime-delen van data, het vervoer over water aantrekkelijk te maken. ‘Op de ouderwetse manier’, vertelt Appelboom, ‘reden grote vrachtwagens geladen met bouwstenen naar een locatie in Amsterdam. Sinds daar beperkingen voor gelden, worden kleinere ladingen op een bepaalde plek overgeslagen op kleinere vrachtwagens.’ Blom neemt het over: ‘Pier Afrika is nu de draaischijf. De vrachtwagens melden zich hier waarna we de lading straatstenen op dekschuiten overgeladen en met de elektrische duwboot naar het centrum brengen.’ Ofwel, de nieuwe aankopen bewezen onmiddellijk hun bestaansrecht.
Samenwerking
Blom wil aan het einde van het gesprek benadrukken dat de ontwikkeling rond de elektrische duwboot een samenwerking is met Kotug, een Rotterdamse sleepdienst waarmee Blom goede contacten onderhoudt. Appelboom: ‘Wat wij hier doen aan havenwerkzaamheden, doen zij daar heel groot. Maar zij ontwikkelen ook elektrische vaartuigen en daar plukken wij de vruchten van. Zo werken wij mee aan pilots rond nieuwe modellen.’ Wie ook niet onvermeld mag blijven, is Johan van Veen, een geëngageerde ontwikkelaar van duurzame oplossingen. Juist die partnerschap leidde ertoe dat er hier aan de kade een elektrische kraanponton ligt. Appelboom: ‘Een mooi voorbeeld van hoe praktische kennis samenkomt met een behoefte.’